Işık - Resim Keyfi

11 ay önce
1331 okuma
Y_B.resİmde renk 1

Işığın genel tanımını ve özelliklerini, resimde ışık konusu ile ayrı ayrı ele almayı düşündüm. Çünkü resimde ışık konusu ayrı bir şeydir. Bitmek tükenmek bilmeyen bir konudur. Çünkü gölgede doğal olarak işin içine girecek. Zaten ışık-gölge olarak geçer. 

Burada işin bilimsek kısmına fazla takılmadan resimde işimize yarayacak konulara ağırlık vermek istedim.

Elbette çok sayıda tanımı var. Resim ve renk konusundan ayrılmadan şöyle bir tanım yapsak; Doğal ya da yapay kaynaktan yayılan, saydam olmayan cisimlerden, tamamen yada kısmen yansıdıktan sonra, gözümüze ulaşıp, bizde renk, uzaklık, kontrast gibi izlenim uyandırarak çevremizi algılamamızı sağlayan enerji biçimi, elektromanyetik dalga. Şeklinde tanım yaptım ama şunu da ekleme ihtiyacı hissettim. Albert Einstein " ışığın her zaman bir dalga özelliği göstermediğini " söyler. Benimde kafama takılırdı hep. Örneğim Gama ışını A noktasından B noktasına giderken dalga boyu daha uzun olduğu için zaman çizgisinin altına ve üstüne daha az çıkacak ve bu yolu örneğin 5 saniyede alacak. Şimdi birde X ışınına bakalım. O da aynı A noktasından B noktasına gidecek. Ama onun saniyede yaptığı titreşim Daha fazla çünkü dalga boyu kısa. Yani daha çok yol dolanacak. Işık hızı sabitse nasıl oluyor da aynı mesafede olan A noktasından B noktasına her ikisi de aynı sürede varacak.. Yani yürüyüş hızı aynı olan iki kişiden birisi geze dolana gidecek. Diğeri neredeyse en direkt güzergahı kullanacaklar ama her ikisi de aynı anda varış noktasında olacak. Baba bunu da açıklamış. " Göreceli, İzafi " bir iş bu demiş.

PRİZMA DENEYİ
IŞIK TANIMI 2

Tarih boyunca ışık konusuyla ilgili tartışma bitmemiş. Aristoteles'den Isaac Newton'a kadar, tartışmayan bilim insanı, felsefeci, sanatçı kalmamış. Bu tartışmalar Isaac Newton'nun ( 1643-1727 ) ünlü prizma deneyine kadar felsefi anlamda sürmüştür. Bu deneyle ilgili tartışmalı bir konu vardır. Lacivertin ayrıca bir renk olup olmadığıyla ilgili. "Ayrı bir renk değildir, mavinin bir tonudur" şeklinde de düşünülür. Farklı yerlerde yazılan gök kuşağı renkleri sayısındaki farklılıklarda bundan kaynaklanır.

Işık içerisindeki her renk, farklı dalga boylarında yayılır. Renklerin farklı dalga boylarında olması aynı zamanda (doğal olarak) onların farklı titreşime sahip olmalarınıda sağlar. Renklerin farklı dalga boylarına sahip olmaları, prizmadan geçerken farklı açılarda kırılmalarının nedenidir.

Konuyu yavaş yavaş tuale doğru kaydıralım. Renklerin bu farklı titreşimi (titreşim sayısı, bir saniyede yaptığı titreşim) onların ortam değişikliğinde farklı kırılmalarına yol açar.

Ayrıca bu dalga boylarının uzunluğu ya da kısalığı (titreşim sayılarının azlığı, çokluğu) onları görüp göremediğimizi de belirler. Örneğin, kızıl ötesi ve mor ötesini göremiyoruz.

IŞIK RENKLERİ
IŞIK RENKLERİ
BOYA RENKLERİ
BOYA RENKLERİ

İnsan gözü, 400 nm-700 nm (belki) 380 nm-750 nm arasında olan dalga boyundaki renkleri görebilir. Bunlar görünebilinir renkler olarak adlandırılır. Bunun dışında kalan mor ötesi, kızılötesi gibi ışınları göremeyiz. Ayrıca her rengin saniyede yaptığı titreşim sayısının, yani frekansının bizlerde yaptığı etki çok önemlidir. Renklerin insan psikolojisi üzerine etkisiyle ilgili yapılan araştırmalar da buna dayalıdır

Isaac Newton ışığı prizmadan geçirip renklerine ayırdı ama, ışık renklerini üst üste getirerek tekrar beyaz ışık elde etmek deneyi Thomas Young tarafından yapıldı. Bu deneyi de niye Newton yapmadı bilmiyorum. "Ben çok buldum biraz da başkaları bulsun " mu dedi ne. Yukarıda bu deneyin simgesel şekli var.

IŞIK_TANIMI_5

Işık renklerinde sarı ışığın oluşması kırmızı ve mavi ışıkların karışmasından olur. Yani, ışık renklerinde yeşil birincil ( ana renk ) renktir. Sarı ışık ise karışımdan doğmuş ikincil ( ara renk ) renktir. Bu konu çoğu yerde karıştırılır. Şu nedenle önemli bu. Renk armonilerinde ve kompozisyonlarındaki konular Ana Renklerle birincil derecede ilişkilidir. Işık renklerinde beyaz ışığı oluşturan üç renk KIRMIZI MAVİ YEŞİL Ana renklerdir.

BOYA RENKLERİNDE nasıldır durum? Böyle değildir. Kırmızı ve yeşil boyayı karıştırıp sarı renkte boya elde etmek mümkün müdür? Boya renklerinde Sarı , karışımlarla elde edilemeyen renkdir. Yani birincil renkdir. Işık da birincil renk olan yeşil, boyada karışımla bulunabilen bir renktir ve bu nedenle ikincil renk ( ara renk )dir. Yani ışık bile olsa, hiç bir şeyin garantisi yok. Boya renklerinde SARI MAVİ KIRMIZI karışımlarla elde edilemeyen Ana renklerdir

Bu nedenle elektronikte yeşil ana renktir. Bizim işimiz tv tamir etmek değil, resim yapmak olduğu için Sarı renk Ana renk olacak.

Aristo dan günümüze kadar ışık konusuna çok kafa yorulmuş. Newton, Albert Michelson, Maxwell, Leonhard, Çift yarık deneyi... Bu konu çok uzun. Günümüzde bu tartışmalar sonlanmıştır. Sonuçda büyük ustalar, bu konuda pek anlaşamamış olsalar da günümüzde bu tartışmalar elbette bitmişdir.

Yine Newton yasalarından birinde olduğu gibi, ışık dediğimizde, işin içine gölge girecek. Işık - Gölge denilince de Rembrandt, Caravaggio gibi büyük sanatçılar çıka gelecek. Bu nedenle ışık konusunu başta söylediğimiz gibi fizikçilere bırakalım ve RESİMDE IŞIK konusuna bakalım dilimiz döndüğünce.

Etiketler:, , , ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir