Resimde Işık - Resim Keyfi

11 ay önce
907 okuma
dega

Resinde ışık konusunu renkten, gölgeden ayrı düşünmeyeceğiz. Bunların da her biri ayrı bir başlık zaten. Bütünlük bozulmasın diye hepsini burada yazmaya kalktık mı, işlerin arap saçına döneceği kesin olduğundan, ışık konusuyla bire bir ilgili diğer konuları, ayrı başlıklarda yazmaya çalışmıştım.

Yinede yeterlimi . Hayır. Resimde ışık konusunun ömür törpüsü olması gayet doğal. Işık sorunu halledilmiş bir resmin, yarısı bitti demektir.

rembrandt_nightwatch

Burası için  özellikle dört ayrı büyük ustanın eserlerini seçtim.  Hemen hemen tamamı farklı yıllara ait. Her birinin ışık-gölge anlayışları farklı ama hepsi doğru ve hepsi başyapıt. Böyle bir konu bu.

Resim yaptıkça ışık anlayışı ve kullanımı zaten kendiliğinden oluşuyor. Resmin diğer başlıklarında da böyledir bu. Artık ortaya çıkan tarz tamamen size özgüdür. Bu nedenle resme başlarken " filanca gibi resim yapma " takıntısının olmaması gerekir benim düşüncem bu.

.

renoir

Farklı renklerdeki objelerde ( diyelim ki çeşitli meyveler var.) ışığın etkisini ve gölge renklerine dikkat edin. Manzara resminde ışığı günün hangi saatine göre yaptıysak gölgeleride buna göre yapmak yapmak zorundayız.

Tam öğlen saatinde  uzun gölgeler yapamayacağımız gibi, ışığın rengini de gün doğumunda yada gün batımında olduğu gibi de kullanamayız.

 

Empresyonistler bir oturuşta bitiremedikleri resimlerine devam ederken, günün aynı saatine ve aynı hava durumuna özen gösterirlerdi. Resminiz bulutlu bir havaya ait ise gölgeler dağınık olacaktır. Yani gölgelerin sınırları, ışığın dağınık olması nedeniyle netliğini kaybedip daha geniş alanda yayılarak oluşacaktır. 

Doğal ışıkta resim yapıyorsak, günün değişen saatlerinde ışıkta değişecek ve renkleri etkileyecek. Yapay ışıkta da böyle. Resmin ortasında bir mum ve onun aydınlattığı bir ortam varsa, resmi mavi ışıkla aydınlatabilir miyiz. Özetle yaptığımız -yapacağımız resimde ışın : Yönünü, Şiddetini, Uzaklığını, Rengini bilmek zorundayız ve bu resmin her yeri için geçerlidir.

Resimde ışık konusuna ait ne okuduysam şunu gördüm. Resmin dehaları, büyük ustaları, kurban olduklarım. Hiç biri, ötekinin dediğine "he" dememiş. İyi ki de dememiş. Farklı güzelliklerde bu kadar baş yapıt çıkmış ortaya

Resimde ışık denilince akla ilk gelen bence Caravaggio oluyor. Bu kaçık deha kumar oynamaktan adam öldürmekten kavga yapmaktan ne zaman vakit buldu da bu resimleri yaptı inanılır gibi değil. Bir diğer ışık ustası, deha, portreci büyüğümüz Rembrandt.

resimde-isik-2-06848

CARAVAGGİO EMMAUS'TA YEMEK

Resimde ışık dediğimizde renklerin ton sorunundan bahsetmeye başladık demektir. Burada şu ayrım ortaya çıkar. Doğu resmi ile batı resmi. Doğu resminde ışık ve ışığın yarattığı ton değerleri çok önemli değildir. Genelde her obje, her renge boyanarak daha çok, mistik masalsı bir anlatım tarzı benimsenebilir. Batı resminde ise resmin tamamında ışık gölge ilişkisi belirleyici unsurların başında gelir.

 

Vemeer' den söz etmiştik. Devam edelim. Yılda üç milyon turist sadece İnci Küpeli Kız resmini görmeye gidiyorsa yukarıda bahsedilen anlayışlardan hangisinin daha etkili olduğu kendiliğinden ortaya çıkıyor.

Aşağıdaki şekil üzerinde ışık ve gölgenin etkilerine bakalım.

RESİMDE_IŞIK_1

A- Yansıyan renk; Cismin öz renginin dışında çevresindeki diğer renklerden etkilenen bölgesi. Diğer renklerin cismin üzerine düşmesi. Hiç bir zaman tam ışık alan bölgelerden daha etkin olamaz.
B- Koyu gölgeli alan; Cismin en az ışık alan bölgesi
C- Cismin öz rengi; Işık etkisinin az olduğu ve gerçek rengin yansıdığı bölge.
D- Orta gölgeli alan

E- Işıklı alan; Şeklin en parlak noktası,ışık kaynağının önündeki alan
F- Cismin düşen gölgesi; Cisme yakın olup daha karanlıkta kalır
G- Yayılan gölge; Gölge, cisimden uzaklaştıkça yayılıp etkisini belli oranda yitirir.
H- Orta tonda gölge

Ne tür resim olursa olsun resminizde arka plan belirleyici olacaktır. Çünkü resmin genelinde olacak ışık değerlerinin ip ucları orada olacaktır. Bu nedenle arka plan boyamayla ilgili ustaların titizliğini anlayabiliyoruz. Örneğin Delacroix " Çamur renginden bile çıplak Venüs resmi yapabilirim ama bir şartım var. İstediğim zemin rengini uygulamam koşuluyla " (jOSE M. PARRAMON) derken bunu anlatır.

Resimde birden fazla ışık kaynağı olması çok çeşitli ışık anlamına gelmez. Çoğu baş yapıtta ışık gizemli bir kaynaktan geliyor gibidir ama resimdeki objelerin üzerindeki durumu tutarlı ve mantıklıdır.

Bu iş burada bitmez. Yeni başladık daha. Güncellemelerle devam ederiz. 

Etiketler:, ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir