Resim Boyaları - Resim Keyfi

11 ay önce
2983 okuma
Mixing-Colors-in-Oil-Technique

 Resim boyaları, önemli olmasına rağmen yeteri kadar merak edilmeyen ve  fazla araştırılmayan bir konudur. Renkleri ayrı tutarak yazıyorum, boyanın kendisi hakkında bilgi sahibi olmak o kadar  uzun iş değildir.

 Genelde ilk defa boya alacak arkadaşlar, o anda satıcının bilgisine ve  neyi satmak istediğine bağlı kalırlar. Başlarken alınacak renkler, fiyat kalite oranı gibi işler havada kalır.Sonuç olarak ya gereksiz derecede pahalı yada çok kötü  boya alınması riski de doğar.

Y.B RESİMDE BOYALAR 1

Yağlı boyaların bir kısmı kimyasal maddelerle (dye ) , bir kısmı da organik ya da inorganik pigmetlerle yapılır. Kimyasallar kullanılarak yapılan boyalarda boyar madde, bağlayıcı sıvı içinde şekerin suda erimesi gibi erir.

Pigmentlerle hazırlanan boyalarda ise pigmentler bağlayıcı sıvı içinde erimez. Çok küçük zerrecikler halinde bulunur. Kimyasal maddelerle yapılan boyaların ışık haslığı seviyesi düşüktür. Yani ışığa karşı direnci düşüktür. Blue Wool ölçeği ile 1 ile 6 arasıdır. Pigmentle yapılanların ki ise 1 ile 8 arasıdır.

Bir başka konu ucuz uzak doğu boyaları. Bunların içeriklerine dair boyanın üzerinde bir bilgi olmadığından ne kadar sağlıklıdırlar bilemem.

 

Bu tür boyalarda ,yukarıdaki tabloda olduğu gibi, kaliteli markaların üzerinde bulunan simgeler yoktur. Kullanmadan bilemezsiniz hangisi örtücü, hangisi transparandır. Halbuki bu son derece önemlidir. Bunların renkleri de çok çabuk solar. Akşam yaptığınız kedi, sabah kalkar bakarsınız ki gitmiş.

" Ben, deneyim kazanmak için bunlardan alacağım, kalitesine de  fazla kafayı takmayacağım, daha sonra kaliteli boyalarla devam ederim" diyorsanız, " haklısınız, doğru söylüyorsunuz " derim. Ama ekonomik olsun diye iyi boyalarınızla karıştırmayın. Çünkü onlarında renk değerlerini düşürecektir.

Bağlayıcı sıvılar dedik. Bunlar markadan markaya değişiklik gösterse de, genel olarak Keten yağı, haşhaş yağı, aspir (Beyaz boyalarda), balmumu, terebentin gibi malzemelerdir. Pigmentler bağlayıcı sıvıda erimez zerrecik halinde bulunur dedik. İşte burada boyanın kalitesi ortaya çıkar. Pigment ne kadar çok öğütülürse, inceltilirse boya da o kadar kaliteli olur. Işık haslığı, kroması, renklendirme gücü, yoğunluğu ve parlaklığı çok olur. Ama bu öğütme işi uzun ve maliyetli olduğu için bu boyalar pahalıdır. Kaliteli markalar, aynı pigmenti biraz daha az öğütürler ve kısmen ucuza satarlar. Bunlar da güzel boyalardır. Gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz. Bazı markalar bunları, Artist serisi ya da 1. seri 2. seri gibi ayrı adlandırırlar. Boya pigmenlerinin öğütülme derecesi bu kadar belirleyicidir.

Kaliteli boyaların bize verdikleri bir başka bilgide boyanın ışık haslığı seviyesi. Müze koşullarında, ışığa dayanma süresini ifade eder. Yani, renklerin solma durumunu anlatır. Bu rakamlar boyanın üzerine sürülecek kaliteli koruyucular ayrı tutularak belirlenmiş rakamlardır. İyi bir vernikle bu sayı çok daha yükseklere çıkacaktır.

Başka bir markada bu tablo (* ) ile de anlatılabilir, aynı şeydir. İyi markalarda bazı boyaların on yıl - yirmi beş yıl dayanması, firmanın o boyayı kalitesiz yaptığı anlamına gelmez. Kullanılmak zorunda olunan malzemeden kaynaklanır. Bakarsınız aynı renk farklı bir markada yine öyledir. Yani yapacak bir şey yoktur bu konuda.

Tercih elbette sizin. İstediğiniz marka boyayla çalışırsınız. Ama benim önerim mümkünse tek markayla çalışın şeklindedir. Bunun nedeni şu. Her renk her markada bire bir aynı değildir ( renkler konusunda bunu örneklendireceğim ). Tek marka ile çalışırsanız renk karışımlarına daha çabuk aşina olursunuz. Hangi renkler karıştığında daha çabuk grileşme oluyor ( ya da daha az ), beyazla açtığınızda hangi renk ağırlıklı oluyor gibi önemli bilgileri, daha çabuk kavrarsınız. Ayrıca her markanın renkleri, farklı kuruma süresine sahipdir. Bunları karıştırdığınızda, özellikle kalın tabaka uyguladığınızda boyanın kabuk yapmasına ve ya dökülmesine sebep olabilir. Bundan da kaçınmış olursunuz

Spatula ile büyük ebatlarda ve bol boya sürülerek yapılan resimler için üretilmiş boyalar vardır. Bunlar zemine güzel yapışır, çatlamaz dökülmezler. Fakat pırıl pırıl parlayan bir elmanın, realist tarzda resmini yapmaya kalktığınızda, insana resmi bıraktırırlar.

Resme başlarken, başlangıçta hangi renkleri almalıyım.

Elbette renk karıştırarak bulunamayan ana renkler (MAVİ-KIRMIZI-SARI) önceliğimiz. Burada sarı konusunda karışıklık var gibidir. Sarı mı yeşil mi? gibi. Bu konuya RESİMDE IŞIK başlığında bakacağız, ama şunu söyleyebilirim. Hiç karışıklık yoktur. Boya renklerinden bahsediyorsak SARI. Biz televizyon üreticisi değiliz. Işık renkleri olsaydı yeşil diyecektik.

Olanaklarınız ölçüsünde bu üç ana rengin bir ya da iki kademe, alt ve üst tonlarından da almanızı öneririm. Şu nedenle; Diyelim ki elli çeşit kırmızının, sarının oynaştığı alev alev bir ateş resmi yapacaksınız. Hep aynı tonlarda renk sürerseniz resminiz tek düzen, derinliksiz filan olacaktır. Peki, bu renkleri hangi renklerle karıştırıp farklı değerlerini bulacağız. Sarıya beyaz karıştırmak onu, açık sarı tonda yapar ama, kroma değerlerini de düşürür. Ama  bizim aradığımız renk o değildir.

Kırmızıya kahverengi karıştırsak o zaten burnt sienna ya benzer ve hazır satılıyor. Siyah da karıştıramayız. Beyaz, kırmızıyı pembe yapar. Bu nedenle dedim "ana renklerin alt ve üst tonlarından almak iyidir" diye. Boya konusunu işlerken renk konusunu ayrı tutalım, o derin konu dedik, ama istemeden de bulaştık. Ama şunu yazmadan geçmek olmaz; Bir rengin açık ve koyu tonlarını elde etmek için " Beyaz karıştıralım açalım, siyah karıştıralım kapatalım" dediğimizde, bu yöntem renklerin kroma seviyelerini de düşecektir, bunu da bilmek gerekli.

Beyaz: Titan beyazı (Titanium white ). Genel olarak bunu kullanacağız. Ama çinko beyazı transparan olduğu için başka dertlerimize deva olacak, portrede filan.  Karışımlara girdiği rengin değerini fazla düşürmez. Glaze tekniğinde harikadır. Yinede sitemizde beyaz dediğimiz zaman titanium kastedilecek. Çinko beyazını ayrıca belirtiriz.

Siyah: Çoğu zaman kendimiz yapacağız. Çok güzel renkli siyahlarımız olacak. Yinede İvory Black olmalı. Karışımlarda uyumludur. İyi kullanılırsa fazla kirlilik yaratmazlar. Lamp black de güzel siyahtır. Yarı örtücüdür. Karışımlarda sorun yaratmaz.

Şimdi diğer renkleri burada kısaca geçelim. Ayrıntılarına "Yağlı Boyada Renkler" başlığında bakarız.

Cadmium Lemon Yellow, Yellow Ochre, Burnt Sienna, Burnt Umber, Raw Sienna, Vermillion Red, Permanent Green, Ultramarine Blue, Cobalt Blue, Vandyke Brown.

Sizler bu listeyi azaltıp ya da çoğaltabilirsiniz elbette. Tamamını hemen almanızda gerekmez. Zaten zaman içersinde boya sayınız artacak, koymaya yer bulamayacaksınız.

Su bazlı yağlı boyalar kaldı. Yağlı boya olmasına rağmen bütün uygulamalar akrilikte olduğu gibidir. Canlı ve parlak renkleri olduğunu biliyorum ama kullanmadım. Bu nedenle bu kadar yazabilirim. Painting Paste. Belki denk gelirsiniz. Bu boya değildir. Sadece boyaya karıştırıldığında, boyanın rengini etkilemeden hacmini artırmaya yarar. Yani boyayı çoğaltırsınız. "Ya gece yarısı boyam biterse?" diye bir endişeniz yoksa almanız gerekmez.

Umarım yeni boya alacak arkadaşlara yardımcı olabilmişimdir. Resim yapmak için boya almak, insanın hayatında, değişikliklerin başlangıcıdır. Keyifli, her bakımdan güzel küçük bir maceradır. Yeter ki başlarda istenilen gibi olmadığında " bu iş olmuyor " diye düşünüp vazgeçmeyelim. Büyük usta Michelangelo " Çalışarak dehaları aşamazsınız ama onların seviyesine çıkabilirsiniz" der. Kolay gelsin.

Etiketler:, , , ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir