Yağlı Boya Resimde Gölge - Resim Keyfi

9 ay önce
2218 okuma
8274564888_ab3b02f532_b

Resimde gölge konusu, başka konuları da içerir. Zaten resimde ışık- gölge konusu birlikte incelenir. Birinden bahsederken zaten ötekinden de bahsediyorsunuz demektir. Bu nedenle  ışık konusundaki bazı bilgiler burada da geçecek . Yinede  ışık ve gölge için, ayrı ayrı başlık açmayı daha doğru buldum.  Genelde konuları iç içe sokup, karmaşıkmış gibi yapmayı pek sevmem.

Konu resimde gölge olunca başköşeye ışığın ve gölgenin büyük ustalarından Rembrandt ın  oto portresini koymak istedim. 

Resimde gölge dedik ama burada kara kalem resim yapmadığımıza göre ve renklerde başımızın belası olduğu için, buna Yağlı Boyada gölge demek daha uygundur.

Renk niye gölge konusunun içerisine ( tabi ki ışığında ) birden bire girer. Çok normaldir. Çünkü gölge rengi konusu, resim tarihi boyunca farklı farklı değerlendirip uygulanmıştır. Bu, bugünde böyledir. Rönesans döneminde gölge rengi farklıdır ama Empresyonizm döneminde de farklıdır. " Bu ustaların hangisi haklıydı" düşüncesi, insanın çarpılmasına yol açar.

Resimlerimiz de  gölgeleri siyah veya siyaha yakın yapmak istemiyorsak neler yapabiliriz , kısaca buna bakalım dedik.Hepsi bu. Fakat isteyen de siyah yapar.Bu, eğrilik doğruluktan daha çok tercih işidir. Ben gölgeli alanları renkli yapanlardanım.

Gölgeyi kabaca iki başlıkta düşünüyorum. Birincisi objenin kendi üzerinde az ışık alan bölümündeki gölge, diğeri ise bulunduğu zemine düşürdüğü gölge. Doğal olarak her ikisininde renklendirilmesi farklı olacaktır.

Aşağıda aynı ışık koşullarında çektiğim  aynı elmanın fotoğrafları var. Farklı zeminler üzerinde çektim. Böylece zemindeki etki, zeminin elma üzerine düşen etkisi ve elmadaki değişik renk farklılıkları ortaya çıksın istedim.

Kırmızı Plastik Üzerinde
Kırmızı Plastik Üzerinde
Mavi Plastik Üzerinde
Mavi Plastik Üzerinde
Alüminyum Folyo Üzerinde
Alüminyum Folyo Üzerinde
Beyaz Kağıt Üzerinde
Beyaz Kağıt Üzerinde

Gölge ne renk? Cismin üzerinde az ışık alan bölgedeki gölgeden bahsediyoruz. Vincent van Gogh "Bütün gölgeli yerlerde maviyi arayın" demiş. Cismin öz renginin (limonun sarısı, domatesin kırmızısı gibi) koyu tonuna, mavi ve kontrast rengini eklemekle kabaca gölge rengini elde edersiniz. Burada ışığın renginin de önemi büyük. Günün değişik saatlerinde, güneş ışığının renginin değişmesi nasıl renkleri etkiliyorsa gölgelerinde renklerini etkileyecektir. Yani, tüm gölge renkleri için tek hap yok. Biraz açarsak bu işi; Cismin öz renginin koyu tonu diyoruz. Konu domates olsun. Kırmızının koyu tonuna, kırmızının kontrastı olan yeşili ve maviyi azar azar karıştırırsanız genel olarak bir renk elde edersiniz ama bu her durumda geçerli bir renktir diye bir kural  yok Kontrast renklere gelince sitede bir çok yerde geçiyor ama tekrar yazalım.

Üç ana renk olan SARI MAVİ VE KIRMIZI dan herhangi iki tanesinin karışımından oluşan renk, karışıma girmeyen diğer ana rengin kontrastı olur.

SARI ve  MAVİ  karıştığında oluşan YEŞİL renk karışıma girmeyen diğer ana renk olan KIRMIZI nın kontrastı dır. Devam edersek  SARI, MOR ile MAVİ, TURUNCU ile kontrast dır.

Gölge rengi ile kontrast renk ilişkisi şu; kontrast renkler yan yana geldiğinde birbirlerinin renk güçlerini ışık değerlerini artırır. Yan yana geldiklerinde  durum bu. Bir birlerine karıştıklarında ise tam tersi olur. Birbirlerinin renk değerlerini düşerler. İşte, domatesin gölgesinin rengini bulmaya çalışırken, koyu kırmızının içine yeşil bu nedenle konulur. Aslında her iki renginde değeri düşer. Bu genel kural resimde hazine gibidir.

Aşağıdaki şema "Resimde Işık" Bölümünde tekrar kullanıldı.

KÜRE

A- Yansıyan renk; Cismin öz renginin dışında çevresindeki diğer renklerden etkilenen bölgesi. Diğer renklerin cismin üzerine düşmesi.        Hiç bir zaman tam ışık  alan bölgelerden daha etkin olamaz.
B- Koyu gölgeli alan; Cismin en az ışık alan bölgesi
C- Cismin öz rengi; Işık etkisinin az olduğu ve gerçek rengin yansıdığı bölge.
D- Orta gölgeli alan
E- Işıklı alan; Şeklin en parlak noktası,ışık kaynağının önündeki alan

F- Cismin düşen gölgesi; Cisme yakın olup daha karanlıkta kalır
G- Yayılan gölge; Gölge, cisimden uzaklaştıkça yayılıp etkisini belli oranda yitirir.
H- Orta tonda gölge

Genelleme yapmam ama şunu söyleyebilirim. Bir rengin ışıklı ( açık ) ve gölgeli ( koyu ) tonlarını yapmak için siyah ve beyaz kullanmak en sık yapılan yanlıştır. Bunun için o rengin skalasını bilip oradaki tonlardan faydalanmak resimdeki genel doğrulardan biridir.

Resimde ışık - gölge konusu en çok tartışılan konulardan biridir. Sanırım herkesin kendine göre bir anlayışı oluyor. Empresyonist akımın kurucuları ve en papaz ustaları paris kafelerinde bu işleri tartışırken, yoldan geçenler " içeride adam öldürüyorlar " zanneder ayırmak için içeri girerlermiş.

Siteyi biraz toparlayalım ve YouTube da resim videolarını yayınlayayım geri döneceğiz başımızın belası bazı konulara. Bende biliyorum burada yeteri açamadık bu konuları. Araştırmak lazım eni konu. Bu sitedeki hiçbir yazı, başka yerlerden kopyala-kes işleriyle yapılmamıştır.

Kolaylıklar dilerim.

Etiketler:, , , ,

2 yorum

  • Yücel Zafer dedi ki:

    Vermiş olduğunuz bilgi, resimdeki karanlık noktalarımdan birini aydınlattı. Teşekkür ederim. Bir de örneğin kırmızı rengin valörü hangi renk ya da renklelerle oluşturulur? Bahsederseniz sevinirim.

    • Resim Keyfi dedi ki:

      Teşekkür ederim
      Bir şeye yaradıysa ne mutlu.
      “Yağlı boya resimde renkler” başlığının altında ” Yağlı boyada renkler ” bölümünde bir kısmı var. Siteyi yeni toparlayabildim. Yazacak çizecek çok şey var daha.Artık hızla güncellenecek. Güzel çalışmalar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir