Resimde Renkler - Resim Keyfi

11 ay önce
6652 okuma
RESİMDE RENKLER BAŞLIK (2)

ANA RENKLER. Renk karıştırarak bulunamayan üç tane renk. KIRMIZI-MAVİ- SARI. Değişmez üçlü

ARA RENKLER. Ana renklerden iki tanesinin karışımından ortaya çıkan renk.

SARI ile KIRMIZI nın karışımdan TURUNCU

SARI ile MAVİ nin karışımından YEŞİL

KIRMIZI ile MAVİ nin karışımından MOR elde ederiz.

Yani TURUNCU YEŞİL MOR ara ( ikincil, tali ) renklerdir.

RESİMDE_RENKLER_6

KONTRAST RENKLER

Konuyu kontrast renklere getirmeye çalışıyorum. Önemlidir. Zaten burada boş boş tanımlar yapmak yerine renklerin birbirleri ile olan ilişkilerine kafa yormak isterim. Bu kuramlar bilinmeden resim yapmak, taaa rönesansdan bu yana edinilen hazır bilgileri bir kenara bırakıp yeniden icat etmek gibi bir şey olur ki, zaman kaybıdır.

Ana renkleri ve ara renkleri tanımladık.Kontrast renkleri ise şöyle tanımlayabiliriz. İki adet ana renk ( örneğin Sarı ile Mavi ) birbirleri ile karıştığında ortaya çıkan renk, ( Yeşil ) bu karışıma girmeyen diğer ana renk olan ( Kırmızı ) ile kontrast renkdir.

                  MADAM MATİSSE.   H.MATİSSE

Devam edersek, SARI ile MOR - MAVİ ile TURUNCU - KIRMIZI ile YEŞİL birbirlerinin kontrastıdır. Bu kontrast renkler yan yana geldiklerinde, birbirlerini etkiliyerek renk güçlerini ve etkilerini artırırlar. Fakat birbirleri ile karışırlarsa tam tersi olur. Kromaları zayıflar, etkileri azalır. Bizde bu özelliği gölge renklerinde, renkleri zayıflatmada , renkli griler yapmakta bir güzel kullanırız. İşimize yarayan şeylerdir bunlar. Yoksa,resim sergisi gezerken elimiz çenemizde, bunlardan bahsetmek için bakmayız bu işlere. Kontrast renklere dair bir önemli örnek vermek isterim, alıntıdır ( JOSE M.PARRAMON ).

Büyük usta Delacroix sarı bir elbise boyarken, ne yaparsa yapsın Rubens in yada Veronese nin kullandığı sarıları bulamayınca daralmış, ( bari Louvre a gidip bir daha bakayım ) demiş. Üst baş boyalı sokağa fırlamış ve sarı renkli bir atlı arabaya binmiş ( çek Louvre a demiş ) Sonra fark etmişki bindiği arabanın sarısı arayıp da bulamadığı sarı, ( dur, dur ) demiş baba. İnip bakınca birde ne görsün. Arabanın sarısının yanında menekşe mavisi desenler var. Aradığı renk etkisi, aslında kontrastdan oluşan bir etki. Babanın kafası karışık. Arabacıya tek kelime etmeden atölyesine koşmuş. Bundan daha iyi bir örnek olamaz. Bir ayrıntıyıda ben eklemek isterim. Resimde bu kontrast renklerin kullanılması başka bir iş, yazıda ayrı. Şöyleki. Delacroix in arabasına bindiği o arabacı, bu olaydan sonra arabasının arkasına yeşil üzerine kırmızı yazı ile ( ressamlar binemez ) yazsaydı, bu yazıyı okuyan olmazdı çünkü kontrast renkler, yazıda rahatsız edicidir.

ARNOLFİNİ BAŞLIK

Jan Van Eyck, Arnolfini nin evlenmesi resminde Kadının yeşil elbisesi nin arkasında yatak ve koltuk örtülerinde kırmızı kullanması rastlantı olamaz ( 1434 ). Bu uygulamayı bir çok baş yapıtta bulabiliriz. Sadece kontrast renklerden oluşan resimler yapılmıştır. 

Kontrast konusunda anlaşılmayan bir şey yok, bütün ustalar hemfikir. Fakat  resimde kontrastın kullanımı konusunda  farklı düşünmüşler. Onlardan da bu beklenirdi zaten. Bu konu üzerine akımlar yaratılmış, sadece kontrast renklerden oluşan resimler yapılmış. Diğer yandan başka ustalar o kadar üstüne düşmemiş ya da hayatının belli dönemlerinde daha farklı kullanmış. Kesin olan ise bilinmesi gereken bir konu olduğu. Kontrast renkleri kullanırken aşırıya kaçmamak gerekir. Öne çıkarmak istediğiniz konularda çok işe yarar.

 

RESİMDE RENKLER 6

 Bir renk çemberinde ilerletelim konuyu. Bir çok farklı renk çemberi çizimi görürsün. Kimisinde renklerin yeri bile değişik olabilir. Ben doğru olarak gördüğümden hareketle, renk armonilerinide aynı çemberde göstertmek istiyorum.

 Buradaki renkler boya renkleri ile birebir aynı olmayabilir. Üşenmezseniz sizde boyalarla kendi renk çemberinizi yapabilirsiniz.

 KOMŞU RENKLER. İki renk birbiri ile karıştığında ortaya çıkan renk ile komşu olurlar. Çemberde de yan yana bulunurlar. Sarı ve mavi karışırsa yeşil olur, dolayısıyla sarı mavi ve yeşil komşu renklerdir. Renk çemberine geçmeden, renklerin diğer özelliklerinede kısa kısa bakalım.

SICAK RENKLER. Sıcaklık,yakınlık genişlik hissi uyandıran renklerdir. Sarı Turuncu Kırmızı ve sıcak renklerle yapılan karışımlarla elde edilen diğer renkler. Burada Mor ve Yeşil için bir not düşebiliriz. Mor hazırlarken mavi ile karışıma sokacağımız kırmızının miktarı fazla olursa bu mor kırmızı ağırlıklı olur ve ona da sıcak renk diyebiliriz. Yeşil içinde geçerli. Sarı ağırlıklı yeşilse sıcak renk diyebiliriz. Sıcak renkler hareket ve ateşi çağrıştırır. Cisimler gözden uzaklaşırken atmosfer etkisi ile mavi ve gri tonlarına büründüğü için gözümüz sıcak renkleri daha yakında olarak algılama eğilimindedir.

SOĞUK RENKLER. Soğukluk, serinlik hissi uyandırır. Mavi Yeşil Turkuaz gibi renkler ve bunlarla yapılan karışımlardır. Sıcak renklerde bahsettiğimiz Mor ve Yeşil konusu burada da geçerli. Mor ve yeşilde mavi ağırlıkta  ise soğuk renk olarak değerlendirilir. Uzaklık hissi verirler. Dinlendiricidirler.

Resimde soğuk sıcak renk kontrastı vardır. Bunlar dengeli kullanıldığında resminize güzellik katar. Tercih sizin ama genel kabul görmüş doğrulardan bahsedersek resimde soğuk renkler ve sıcak renkler dengeli bir uyum içinde olmalı. Sadece soğuk ya da sıcak renklerle yapılan resimler biraz itici olacaktır. Böyle yapılmış örnekler yok mu? Var. Araştırmak, klasiklere birde bu gözle bakıp notlar almak gerekli. Gelelim çember işine.

Örneğin ağırlık alanı uyumu. Renklerin etki derecesine göre resimde kapladıkları alan uyumu. Çok etkili ve kroması yüksek bir rengin, kroması ve etkisi daha az olan renge göre biraz daha az kullanılması. Tutuncu yu Mor ile kullanırken turuncunun kapladığı alanın biraz daha az olması gerekir. Çünkü mor turuncuya göre daha zayıf bir renktir.

 Renk çemberinde ana renkler, oklar ile gösterildi. Burada bire bir renkler olmayabilir demiştik.

Üçgen içindeki iki ana rengin karışımı yanındaki rengi verdi ve çember üzerindeki yerine konuldu. İsim yazılmamış olanlar ise üçüncül renklerdir ve bu böyle gider. Çember işi bu.

Resimdeki renk armonilerini bu çember üzerinde göstermeye çalışacağız. Bu paint programı ile uğraşmak başlı başına bela bir iş. Renk çemberinin üzerine üçgen kare dikdörtgenler çizip uyumlarına bakacağız. Belli başlı olanları yapalım ama sizler daha farklı araştırmalar yaparsınız.

                                                                                       1

                                                                                       2

                                                                                         3

ŞEKİL 1 ; Yeşil Turuncu Açık Mor. Bölünmüş tamamlayıcı renk uyumu. Güçlü kontrasta sahipdir ama rahatsızlık verecek ölçüde değil.

ŞEKİL 2 ; Yeşil Turuncu Mor. Eşit aralıklarda bulunurlar. Tek renk ağırlıkta olur diğerleri vurgulamada kullanılırsa güzel olur.

ŞEKİL 3 ; Yeşil Mavi Turuncu Kırmızı Zengin renk seçenekleri sunar. Sıcak soğuk dengesine dikat. Tek renk ağırlıklı kullanılırsa estetik değeri olur.

Komşu renkler, yakın renkler doğada sıkca gördüğümüz bir şeydir. Sarı, açık turuncu kırmızı gibi.

Ton uyumu, tek rengin çeşitli tonlarıyla yapılır.

Şimdilik böyle bir özetten sonra,  Tekrar döneriz.

Etiketler:, , , , , , ,

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir