Yağlı Boya Renkleri - Resim Keyfi

2 sene önce
33265 okuma
stscihp1721af5290x5290

Yağlı boyaların, özelliklerini, üretimini biraz incelemiştik. Burada ise farklı yanlarına bakalım. Yağlı boya renkleri,  diye ayrı başlık olması, her şeyin iç içe olmasını istemediğimden. İçi başka dışı, başka derler ya hani öyle işte. Yaklaşık yüz yirmi civarında hazır satılan renk olduğunu düşünürsek biraz uzun sürecek bu iş.

Sitede  bir renkten  bahsederken transparan ya da opak gibi şeyler geçer. Belkide sizin aldığınız markada  o renk farklı özelliktedir. Bu normaldir. Şu an önümde iki iyi markanın Ivory Black rengi var. Birisinin ki örtücü iken diğeri yarı örtücü. Bu bizim için iyi bir şeydir aslında.

 

Beyaz dan başlayalım. Sadece karışımlarda kullanılandan, tamamen transparan olanına kadar altı çeşit olsa da biz Çinko Beyazı, Kurşun Beyazı ve Titan (titanium) Beyazı olmak üzere üç tanesiyle ilgileneceğiz. Çinko Beyazı çabuk kurumaz. Yarı transparan bir boyadır. Karışımlarda fazla sorun yaratmaz. Bu nedenle portrede tercih edilir. Glaze yaparken gereklidir. Kurşun Beyazı örtücüdür. Çinko beyazına göre daha çabuk kurur. Dokulu etki yaratacak kadar kalın sürülebilir. Çatlamaya dikkat. Titanium White. Titan beyazı bu iki boyanın ortasıdır. Örtücü dür. Kuruma süresi uzun değildir. Bu nedenle tüketimi çoktur. Büyük ambalajda alınabilinir.

Buradaki renklerin karıştıkları beyaz Titanium White dır. Renklerin opak, transparan, yarı opak gibi özellikleri markadan markaya değişir.

aaaa

SARILAR

Fotoğrafları aynı ışık koşullarında çektim. Kırpma dışında her hangibir değişiklik yapmadım ki doğruyu daha iyi bulalım

1- NAPLES YELLOW. Çoğu yerde " ışık sarısı " denir. Ne demekse artık. Sanki ışık hep sarı olmak zorundaymış gibi, neyse. Fotoğraflardan ne kadar anlaşılıyor bilmiyorum, kendi öz rengini fazla koruyamaz. Opak bir boyadır. Başka karışımlara dahil edilirse grilik sorunu yaratabilir. Değeri düşürülmüş bir sarı. Ten rengi denemelerinizde kullana bilirsiniz.

2- CADMIUM YELLOW. Yeşilimsi bir tona sahip parlak bir sarıdır. Opaktır. Renk değerini hemen kaybetmez. Beyazla birleşince oluşan krem rengi portre için malzeme olabilir. ( çinko beyazı )

3- CADMIUM YELLOW MEDIUM. Opak bir boyadır. Ressamların vazgeçilmezlerindendir. Karışımlarda kirlilik yaratmaz. Renk değerini de çabuk kaybetmez. Turuncuya dönük sarıdır.

4- CADMIUM YELLOW DEEP. Güzel bir boyadır. Ten renkleri içinde kullanabilirsiniz.

5- YELLOW OCHRE. Yeri geldiğinde her derde devadır. Cadmium yellow beyaz ve kırmızı ile çok sayıda ten rengi bulabilirsiniz. Karışımlarda sarıyı açığa çıkartsada Burnt sienna gibi toprak renklerinde eğilimi kırmızıdan yana olur.

Y_B.resİmde renkler 2

YEŞİLLER

1- YELLOW GREEN. Güzel bir yeşil. Bu boya şimdi kullandığım markadan değil. Daha öncede yazmıştım. Boyanın üzerinde özellikleriyle ilgili simgeler olması gerekir diye. Bunda yok." Eh işte " kalitede bir marka ama fotoğrafda görüldüğü gibi rengi sağlam ve karışıma uyumludur. YEŞİLLER. Ara renklerdir. Siz karışımlarla çok sayıda bulabilirsiniz ama burada belli başlı olanlarına bakalım diye düşündüm. Bunları beyaz ile kademeli olarak açtım.

2- PERMANENT GREEN LIGHT. Aynı markanın boyası. Güzel bir yeşil. Beyazla açılmış hali yukarıda. karışımlarda fazla saçmalamaz. Aslında yeşille ilgili bir şeyler yazmak zor. Nisan mayıs aylarında Samsun dan Artvine doğru bir yolculuk yapsanız yeşilin elli tonunu değil, bin elli tonunu görürsünüz. Resmini yapmaya kalksan insana fırça kırdırır.

3- PERMANENT GREEN. Yarı opak bir boyadır. Renk değerini korur. Bu kullandığım boyadan. Işık haslığı ++ kadardır.

4- SAP GREEN. İyi bir renktir ama kıymeti pek bilinmez. Biraz mavi karışımı ile güzel gölge renkleri yakalarsınız ama griye dikkat.

5- PRUSSİAN GREEN. Gördüğünüz üzere açılımı maviye doğru. Bununla yapılacak karışımlara dikkat. Bir başka renk ile karıştıra bilirsiniz ama beyaz ilave ettiğinizde işler istemediğiniz noktaya varır.

6- OLİVE GREEN.Yağ yeşili.Transparan bir boyadır. Glaze yaparken harikadır.

Şimdi yeşille ilgili hazır satılan diğer boyalardan bahsedelim.

Ultramarine green, Cobalt Turquoise Blue, Turquoise Blue ,Phthalo Turquoise Blue, Permanent Yellow Green, Permanent Green Light, Permanent Green Medium, Emerald Green, Permanent Deep, Phthalo Green Yellow, Phthalo Green Blue, Viridian, Sevres Green, Cobalt Green, Cobalt Turquoise Green, CinnabarGreen Deep, Green Earth ve diğerleri. Biraz dikkat ederek sizde şahane yeşiller yapabilirsiniz. Örnek yeşil yapmak için kullanacağınız sarı renk, kırmızıya dönük sarı olmasın. Cadmium Yellow gibi yeşile dönük sarı kullanın. Bunu tüm karışımlarınızda uygulayın. Tabi önce renklerin hangi renk ağırlıklı olduğunu bilmek gerek. Bu yüzden açtım renkleri beyaz ile.

Y_B.resİmde renkler 3

KIRMIZILAR

1- VERMILION RED. Yarı opak bir boyadır. Işık haslığı ++ şeklindedir Parlak bir renktir. Vermilion, turuncu eğiliminden koyu kırmızıya kadar olan renk tonlarında olabilir. Bu nedenle aldığınız boyayı resimdeki gibi bir parça beyaz ile açıp fikir edinin. KIRMIZILAR. Ana renk demiştik. Başka bölümlerde geçti. Boya karıştırarak bulunamadığı için alt ve üst tonlarından almanız yararlı olur.

2- CADMIUM RED MEDIUM. Opak bir boyadır. Cadmium kırmızısı gerekli bir boyadır. Ayarında olmak şartıyla zümrüt yeşili ( emerald green ) ile koyultabilirsiniz.

3- CHROME ORANGE DEEP. Araya birde turuncu sıkıştırayım dedim. Ten renkleri için kullanabilirsiniz.

4- CRIMSON RED. Çok güçlü bir renktir. Karışımlarınızdaki miktarını dikkatli ayarlayın. Siyah ile karışıma pek fazla sokmayın. Renk değerleri düşer.Yakut kırmızısı, taze kan kırmızısı diye de adlandırılır.

5- INDIAN RED. Opak boyadır. Beyaz ile girdiği karışıma bakın. Uyumlu bir renktir diyemem. Kırmızıları bunlarla sınırlandırmak mümkün değil. Skarlet, Permanent, Alizarin,Madder bunlar önemli kırmızılar. Bu renkleri ve girdikleri karışımları ileride genişce ele alacağız.

Y_B.resİmde renkler 4

MAVİLER

On taneden fazla tonu satılır. Ana renktir. Bir alt ve üst tonu alınırsa iyi olur Elbette olanaklar ölçüsünde.

1- CERULEAN BLUE. Opak, yeşilimsi bir mavi.

2- COBAT BLUE. Mavinin koyu tonu. Yarı transparan, uyumlu bir renk dir.

3- ULTRAMARINE BLUE.Deniz mavisi. En çok kullanılan mavidir diyebiliriz. Mor yaparken bundan faydalanın.Gerekli.

4- PRUSSIAN BLUE. Severim. Güçlü bir renktir. Karışımlara azar azar ilave edin.

5- PERMANENT. Bir tane de mor olsun dedim.

Y_B.resİmde renkler 5

KAHVERENGİLER - TOPRAK RENKLERİ.

1- RAW SIENNA. Çok güzel ve uyumlu bir boyadır. sarıbeyaz ve kırmızı ile yapacağınız değişik karışımlarla çok sayıda ten rengi bulabilirsiniz. Yarı transparandır. Karışımlarla bulunur ama daha başlangıçta üç renk işin içine girmiş olur. Bunu birde başka karışıma ilave ettiğimizi düşünelim. Sonuç gri. Oysa buradaki renkler öyle değil.

2- RAW UMBER. Karışımlarda çok uyumludur diyemem. Nötr bir renkdir desek yeridir. Çabuk grilik yaratır ama huyunu suyunu öğrenirseniz sık sık başvurduğunuz bir renk olur. Yarı transparandır.

3- BURNT SIENNA. Kim bulduysa, kendisine çok teşekkür eder, ellerinden ve ayaklarından öperiz. Beyaz ile açılımına bakın. Zaten ten renklerini göreceksiniz. Diğer renklerle de barışıktır. Yarı transparandır. Şart. En eski boyalardan.

4- BURNT UMBER. Yarı transparandır.

Burada 1 ve 3 nolu karışımlara bakın. Beyazla karışmışlar, tonları açılmış ama bir başka bir renge dönüşmemişler. Diğerleri ise açık kahve rengi olmamışlar, sütlü kahve olmuşlar.

Palet konusunda"paletiniz beyaz olsun,boyayı spatula ile çok ince yayarsanız renk ayrıntıları ortaya çıkar özellikle koyu renklerde" demiştik. Fotoğrafda bunu görebilirsiniz.

Renklerin markadan markaya farklı olabileceğini söylemiştik. Aşağıdaki resimde bunu incelemeye çalıştım.

Y_B.resmde renkler 6

TEN RENKLERİ

Boya karışımlarından bahsederken, karışıma renk ilave etmek tabiri geçer. Aslında onu renk çıkarmak olarak düşünün. Yani bir karışıma, bir renk ilave ettiğimizde aslında o karışımdan bir renk çıkarmış oluyoruz ( çıkarmalı sentez.) Işık içinse eklemeli sentezdir bu, ışık eklenir. Bu şu demek oluyor. Bir karışıma ne kadar çok renk sokarsak o kadar renk eksilttiğimiz için griye doğru gidiyordur iş. Dört ayrı markanın " Flesh tint " adıyla sattığı ve ten renklerinde kullanılan boyaları. Yeri geldi. Bu renkleri elde edilmek için, zaten bir sürü karışım yapılmış. Siz bunlara bir de aradığınız renkleri eklerseniz renginizin grileşme riski artacaktır. Bu renkler işe yaramaz mı yarar tabi. Portre konusunda bakarız ayrıntılara.

Şu gri işine bir açıklık getirelim. Her yerde lafı geçiyor. Ben, amacım gri renk yapmak değilken, karışımım grileşirse kendisinden hiç hoşlanmam. Fakat, bir natürmort un kenarına fincan ilave edeceksem ya da naylon torbaya sarılmış bir elmanın resmini yapacak olsam , porselen bir vazo filan, ben ettim sen etme diye kapısını çalar, fellik fellik ararım. Böyle bir renk, de diyemiyorum. Çünkü renk olarak da görülmez. Çok uğraşırız biz daha bununla.

Boya renkleri konusu bir oturuşda bitecek gibi değil. Daha bir çok yerde geçecektir.

Etiketler: , ,

12 yorum

  • a.cavit özcan dedi ki:

    hocam bir şey soracağım ben yazılarınızı okuyarak başladım baya boya da aldım gerekli olanlar falan hep var. Videolar izledim adamlar çok basitçe güzel resimler yapıyorlar ama ben başına oturunca tuvalin, sanki her şeyi unutuyorum. Ama içimde çok büyük bir resim yapma tutkusu var aklımda çok güzel fikirler var, güzel sanatlar falan okumadım arkeoloji okuyan biriyim. Acaba eğitim almak şart mı ? Neler tavsiye edersiniz. Üniversite olduğu için kurslara zamanım olmuyor. Yani sizce yapa yapa tecrübe ede ede bir şeyler başarabilir miyim ? Çokça tavsiyeye ihtiyacım var bu sıralar. Başarısız olunca içimden bir ses yeteneksizsin işte bırak git diyor diğer ses sabret diyor. Siz acaba ne dersiniz ?

    • Resim Keyfi dedi ki:

      Merhaba.
      Çok klasik bir sorun yazdıklarınız. İnanmanızı isterim ki sizinle hiç bir ilgisi yok. İşin doğası böyle. Hiç kimsenin hemen ilk yaptığı resimler başyapıt filan olmamıştır. Malzemenin yani boyanın dilinden anlamak gerekli biraz. Bu zamanla gelişen bir şey. Bende resim okumadım. Eğitimle ilgisi yok. Sadece yeteri kadar sevip yeteri kadar vakit ayırmakla ilgisi var. Başlangıç için büyük boy resimler önermem. Yani 30*40 – 40*60 – 50*70 cm gibi ölçüler yeterlidir. Seyrettiğiniz videolardaki çoğu boya “ıslak üstüne ıslak” çalışma tekniğine uygun boyalardır. Yani henüz kurumamış boyanın üzerine başka boya sürünce kirlenme yaratmazlar. Çeşitli mediumlar kullanırlar. Çekim aralarında kurumasını beklemiş olabilirler. Bu videolar elbetteki yararlı. Bende izliyorum, takip ettiklerim var. Yinede, birebir onlar gibi olmasına çalışma. Yeni bir resme başladım. Videolarını çekiyorum. Tam üç kere, beğenmedim söktüm yeni bez gerdim. Fazla kalabalık olmayan bir natürmort ile başlayabilirsiniz. Metal ve bardak şişe gibi objeleri, ileride çalışırsın. Sakın vaz geçme derim. İnan ki üç beş resimden sonra her şey sırasıyla yoluna girecek. Sorun olan konuları yazarsan yardımcı olmaya çalışırım. Sıkıntı yok yani.
      Kolay gelsin

  • Selma Balkaya dedi ki:

    Boya tüplerinin temizliği hakkında araştırma yaparken rast geldim. Ellerinize sağlık, çok faydalı bir site olmuş.

    • Resim Keyfi dedi ki:

      Merhaba. Çok teşekkür ederim yazdıklarınız için. Siteyi ben daha başlangıcında olarak görüyorum. Elimde bir kaç resim var. Onları bitirdiğimde yazıların devamı gelecek.
      Videoları da artıracağım. Benim amacım resme yeni başlayan arkadaşlara yardımcı olmaktı.
      Sizlerin bu düşünceleri beni mutlu ediyor ve güç veriyor. Tekrar teşekkür ederim.

  • Şeyda Nur dedi ki:

    Merhabalar! Paylaştığınız bilgiler için çok teşekkürler. Bütün yazılarınızı okudum çok çok faydalı oldular. Youtube hesabınız varsa videolarınızı takip etmek isterim. Sevgiler.

    • Resim Keyfi dedi ki:

      Merhaba. Öncelikle çok teşekkür ederim. Geç cevapladığım için de özür dilerim. Yine resimle ilgili yoğunluk sebebiyle oldu.
      Yazdıklarınıza baktığımda bu siteyi yapma amacıma yaklaştığımı görüyorum. Yinede emekleme aşamasında olduğunu söylemeliyim. Daha yazacak çizecek çok şey var.
      Youtube hesabım yine “resim keyfi ” adında. Şimdilik bir video yayınlayabildim. Elimdeki işler bittiğinde seri halde devamı gelecek. Resimle ilgili sorunlar olursa
      yazabilirsiniz. Kolay gelsin.

  • Onur Akgün dedi ki:

    Merhaba internette yağlı boya konusundaki video ve teknik bilgilerin nerdeyse hepsi bob ross tekniğide denilen ıslak üstüne ıslak(wet on wet) tekniğiyle ilgili klasik yöntem hakkında yazı hazırlayabilir misiniz? Klasik yöntemi araştıyorum internette ama bu konuda hiç bilgi bulamadım.

    • Resim Keyfi dedi ki:

      Onur bey. Gecikmiş cevabım için kusura bakmayın. Bu soru için size çok teşekkür ederim. Aslında her şeyi kısacık bir soru ile özetlemişsiniz. Hemde dertlerimi debreştirdiniz. Önce, Bob Ross bu ülke insanına resmi sevdirerek büyük iyilik yaptı ama eksik bilgi nedeniyle bir o kadar kişide resmi bıraktı. Bilinmeyen şuydu. Onun kullandığı boya kendisinin yaptığı şu anda yine kendi ismiyle marka olmuş, ıslak üstüne ıslak çalışmaya uygun boya olmasıydı. Belki biliyorsunuz haylı pahallı bir markadır. Hemen, ucuz uzak doğu markası bir boya alındı, aynı sonuç beklendi, sonuç çamur ve hüsran.
      Klasik yönteme gelince. İnternette bu konu hakkında neler var diye bende çok araştırma yaptım haklısınız yok. Rönesans klasizmi , Rusların impramature sı, yada Hollanda gerçekçiliği.
      Bu bilgiler esirgeniyor. Benim bu konuda yararlandığım yabancı uyrukluların da söylediği ” bunlar mezarlık sırlarıdır ” Doğrumu, bence değil. Bu konuyla ilgili çalışmam var. En azından şimdi, birlikte resim çalıştığımız arkadaşlara elimden geldiğince aktarmaya çalışıyorum.
      İnternette aramalarınızda ” glazing ” ya da ” glazse” gibi aramalara ve ” impramatura ” gibi aramalarınızda dikkatinizi çekecek bilgilere kısmende olsa ulaşa bilirsiniz.
      Kolay gelsin Onur bey.

  • Mevlüt yeşil dedi ki:

    Gökyüzü mavisi elde etmek için hangi karışımları yapmalıyım? Çok zorlanıyorum bu konuda.

    • Resim Keyfi dedi ki:

      Merhaba. Gök yüzü mavisi için, önce o gök yüzünün altında nelerin, yani hangi renklerin olduğuna bakmak gerekir. Yani resme düşen ışığın rengi. Eğer soğuk karlı bir manzara resmi yapıyorsanız ultramarin mavi uygun olur. Çünkü içinde kırmızıda barındırır ve sanki ayaz havası gibi bir etki yaratır. Yok, atlantik okyanusunda, dalgaların resmini yapacağım derseniz o zaman grilerin olduğu bir gök yüzü öneririm. Çünkü o okyanusun rengi genelde öyledir. Kafa karıştırmak için yazmadım bunları. sadece gök yüzü tonları ile aşağıdaki nesnelerin uyumlu olmasına dikkat çekmek istedim.
      Ortalama olarak bir renk istiyorsanız Cobalt blue derim. Beyazla açarsanız saf mavi görürsünüz. Başka bir örnek, prussian blue olmaz, çünkü yeşile çalar bir mavidir.
      Renk bulmakta yaşanan genel sıkıntı aslında şudur.
      Bir objeye bakarız örneğin yeşil bir yaprak. Hangi yeşili arasak olmaz. Sebebi şu. Bizim bir çırpıda ” yeşil ” dediğimiz o yaprağın üzerinde yüzlerce yeşil tonları vardır küçücük küçücük. İşte onların toplamı o rengi verir. Yani pikseller gibi. Bulamadığınız gök yüzü rengini, olanağınız varsa bilgisayarda ışığıyla oynayarak inceleyin çok farklı renkler görürsünüz.
      Gök yüzünü bir seferde bitirmeye çalışmayın. O zaman renkler bir birine karışır. Bırakın kurusun. Sonra üzerine farklı gördüğünüz diğer tonları sürün. İkinci üçüncü katları, renkleri sürerken boyanızı biraz daha inceltin. Böylece ilk sürdüğünüz renkte alttan alta biraz kendini gösterir ve çok hoş olur yani ” Glazing ” yapmış olursunuz.
      “Kurusun ” diyorsun ama bir seferde bitirenler var derseniz o “ıslak üstüne ıslak ” çalışma tekniğidir ve ayrı bir alemdir. Sonuç olarak cobalt blue deneyin derim.
      Umarım yardımcı olabilmişimdir. Kolaylıklar dilerim. İstediğiniz zaman yine bir şeyler paylaşmaya çalışırım

  • Tuğba Eraslan dedi ki:

    Merhaba
    Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim. Yağlı boyaya yeni başlayacağım ben de, yazılarınızı okuyorum. Birkaç sorum olacak size. Başka sitelerde tuvale gesso ile astar atmak gibi bir şeyler okudum. Tuvale astar atmak sizce mutlaka gerekli mi? Bir de önereceğiniz vernik markası var mı? Genellikle portre çizimi yapıyorum. Suluboya ile a3 e 2, 4, 7 numaralı samur fırçalar benim için yeterli oluyordu. Bunların dışında önereceğiniz fırça numarası var mı? Yağlı boya konusunda her başlık başka bir alt başlığa açılıyor. Parayı idareli kullanacağım diye hüsrana uğramak da istemiyorum. Yardımcı olursanız çok sevinirim.

    • Resim Keyfi dedi ki:

      Merhaba. Hazır tuval kullanırsanız astar için herhangi bir şeye gerek yok. Tuval konusunda yazdım, tuval bezinin önemini. Vernik konusu ise şöyle. Klasik vernik vardır dammar vernik. Son kat verniği dir. Pahallı dır. Başlangıç için gereksiz olur. Uygun bir vernik alırsınız. Samur fırçalar yağlı boya resimde de elbette kullanılır ama gereksiz yerlerde, yani diğer fırçanın yaptığı işi ona yaptırmayın. Set halinde satılan, fiyatı da uygun fırça alırsanız başlangıç olarak işinizi görecektir. Kafanız karışmasın. Yağlı boyada, sulu boyanın zorlukları yoktur. Hatayı düzeltebilir, beğenmediğin rengi değiştirirsin. Keyiflidir yani. Fakat, renklere ve renk karışımlarına hakim olmadan portre önermem. Yağlı boya resimde klasik tarzda portre yapabilen birisi, resim konusunda doçent, profesör gibi olmuş demektir. Portre konusunda araştırma yapmanızı öneririm.
      Sitede portre konusuna giremedim vakit olmadı ama şimdi bir portre çalışıyorum. Bitince fotoğraflar eşliğinde yazacağım. Umarım yaralı olur.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir